Ben je ondernemer of ga je binnenkort het avontuur aan? Dan is het slim om je voor te bereiden op een aantal dingen. Het is belangrijk dat je goed bekijkt wat voor bedrijfsactiviteiten je gaat uitvoeren en hoe je dit gaat vormgeven. Daarnaast komen er, wanneer je gaat ondernemen, een aantal praktische zaken kijken die soms veel tijd in beslag nemen. In deze blog geven we je een aantal tips die je kunnen helpen om een goede start te maken en dingen waarop je moet letten om niet voor verrassingen te komen staan. Benieuwd naar onze tips? Lees dan zeker verder!
Regel praktische zaken
Het regelen van praktische zaken is belangrijk wanneer je gaat ondernemen. Denk bijvoorbeeld aan je boekhouding, administratie en het versturen en ontvangen van facturen. Daarnaast komen er ook veel praktische zaken kijken wanneer je bijvoorbeeld een eigen kantoor hebt of magazijn nodig hebt. Heb je een magazijn voor bijvoorbeeld de opslag van je webshop? Dan is het slim om voor al dozen te bestellen. Dozen bestellen doe je gemakkelijk online zodat je direct kan checken en vergelijken welke dozen je nodig hebt en welke passen bij jouw producten.
Focus op groei
Veel ondernemers hebben in de beginperiode van het ondernemen veel focus op groei, maar dit neemt langzaam af naarmate er steeds meer verschillende dingen op hun bordje komen te liggen. In plaats van bezig zijn met groeien gaan veel ondernemers de fout is door allerlei randzaken op zich te nemen. Denk bijvoorbeeld aan de praktische zaken die we hierboven noemen. Het juist uitvoeren van de boekhouding kan soms veel tijd in beslag nemen, zeker wanneer je kijkt naar bijvoorbeeld de boekhouding. Soms kan je hier zomaar een paar uur aan kwijt zijn. Dan is het slim om te kijken of je dit kan uitbesteden. De tijd die je vervolgens overhoudt kan je gebruiken om weer te focussen op groei.
Automatiseren
Het automatiseren van verschillende processen kan jou als ondernemer veel tijd en geld opleveren. Om processen te automatiseren zal je zien dat er vaak eerst een investering nodig is, maar zodra het loopt levert dit veel tijd en geld op. Het is belangrijk om te kijken welke zaken nodig zijn om te kunnen automatiseren en eventueel is het slim om te kijken wie je hiervoor nodig hebt om dit in goede banen te leiden. Automatiseren kan op verschillende vlakken, denk bijvoorbeeld aan bedrijfsprocessen, personeelszaken maar ook op gebied van marketing en sales.